Fotovoltaika pomáhá přežít vesnickým prodejnám potravin

Více než 260 prodejen sítě COOP bude koncem letošního roku z velké části energeticky soběstačných. Počet solárních elektráren by se tak měl v porovnání s loňskem zdvojnásobit, celkem by solární panely na střechách obchodů měly vyrobit přibližně 12,3 gigawatthodin elektrické energie. Energie ze slunce může zachránit menší prodejny, protože jim výrazně ušetří náklady.
 
Zvyšující se ceny energií a uvolnění dotačních pravidel vede k výraznému nárůstu počtu solárních elektráren na střechách obchodů sítě COOP. „Z hlediska využívání energie ze slunce patříme dlouhodobě mezi nejzelenější obchodníky, koncem roku 2022 by více než deset procent z našich přibližně 2,5 tisíce obchodů mělo být energeticky částečně soběstačných,“ konstatoval Lukáš Němčík, ředitel rozvoje a marketingu sítě COOP. S růstem počtu elektráren by se měla také výrazně zvýšit i výroba. Roční produkce okolo dvanácti gigawatthodin představuje roční spotřebu bezmála čtyř tisíc domácností.

 
Záchrana malých prodejen
 
S ohledem na růst cen energií mohou solární panely doslova zachránit menší prodejny, protože lze touto cestou získat až 45 procent energie, které potřebují ke svému provozu. Elektrická energie je přitom vedle mezd jednou z klíčových nákladových položek obchodů, velké množství se jí spotřebuje například na chlazení potravin.
 
Podle Lukáše Němčíka se nyní výrazně zrychluje tempo instalací. „V roce 2021 jsme spustili dvacet elektráren, v roce letošním jich bude přibližně sto třicet,“ konstatoval Němčík. COOP pro instalaci solárních panelů využívá i nově nastavená volnější dotační pravidla.
 
Mezi průkopníky ve využívání energie ze slunce patří Jednota Uherský Ostroh, která momentálně provozuje více než čtyřicet solárních elektráren. Podle předsedy družstva Františka Poláka mají dotace směřované tímto směrem smysl, protože pomáhají nejen životnímu prostředí, ale také právě menším obchodům na vesnicích i menších městech. „Doufáme, že politika státu bude pokračovat v současném trendu a dotační program bude vypsán i pro příští rok, nyní je totiž již zhruba osmdesát procent určených prostředků pro tento rok vyčerpaných, v řadě případů nicméně stavíme elektrárny i bez využití dotací,“ dodal Polák.

 
Tahanice s památkáři
 
Podle provozovatelů obchodů ještě většímu rozšíření solárních elektráren na střechách obchodů brání složitá jednání s některými distributory a mnohdy i odpor památkářů. Ti brání v umístění solárních elektráren i na obchody s plochými střechami, které byly postaveny v sedmdesátých a osmdesátých letech.
 
Do sporu se zapojila rovněž Asociace českého tradičního obchodu, která sdružuje přibližně sedm tisíc nezávislých prodejen s 30 tisíci zaměstnanci. Zaslala dopis zodpovědným ministerstvům s výzvou zjednodušit postup při povolování střešních instalací. „Máme tady energetickou krizi, stát i úředníci by nyní více než kdy jindy měli hledat cesty k dosažení energetických úspor na těch správných místech, těmi menší obchody v obcích a malých městech bezpochyby jsou. Je třeba skloubit péči o památky a dodržování stavebních předpisů s péčí o životní prostředí a kvalitu života v obcích,“ sdělil předseda asociace Pavel Březina.
 
Památkáři tvrdí, že každou žádost posuzují individuálně podle místních podmínek. Při takzvané ochraně střešní krajiny skutečně rozhoduje, jak je na fotovoltaické panely vidět. „Na pohledově významných místech není často umístění panelů možné,“ uvedl před časem odbor kultury a památkové péče městského úřadu ve Valašských Kloboukách. Dodal, že v takových případech úřad například navrhne instalaci na tu část střechy, která není viditelná z veřejně přístupných komunikací. „Situaci posuzujeme případ od případu,“ dodal odbor památkové péče.
 
Podpora malým instalacím
Ministerstvo životního prostředí počítá s podporou malých instalací i nadále. Například v dubnu ministryně Anna Hubáčková (za KDU-ČSL) schválila dotace šesti desítkám menších fotovoltaických elektráren za několik stovek milionů korun.
 
Mezi úspěšné žadatele o dotaci se zařadila také společnost Lidl, která chce umístit solární panely na svých pět prodejen - v Prostějově, Kroměříži, Ostravě, Pardubicích a Sviadnově. První panely by se na střechy prodejen měly instalovat letos na podzim, hotovo by mělo být do konce roku 2024. Zelená elektřina by měla v první řadě pokrývat energetickou spotřebu provozoven, společnost na ně dostala dotaci 5,6 milionů. Lidl začal s instalací fotovoltaických systémů už v roce 2019. V první vlně přibyly solární panely na prodejnách v Hradci Králové, Mladé Boleslavi, Mostě, Neratovicích, Průhonicích, Strakonicích, Zdibech a Zlíně.
 
Díky letošní jarní podpoře ministerstva životního prostředí vznikne celkem jednašedesát fotovoltaických elektráren. Jedna z nich vyroste například také v Lutíně v areálu firmy Sigma, přičemž zařízení bude přednostně vyrábět elektřinu pro potřeby výrobní haly. Případné přebytky se předají ostatním výrobním provozům společnosti. Firma tak chce udělat první krok k energetické soběstačnosti společnosti s ohledem na aktuální vývoj dodávek energií a jejich cen. Elektrárna, která by měla být dokončená na podzim, vyjde zhruba na osm milionů korun, podpora činí téměř dva miliony.
 
„Tyto obnovitelné zdroje jsme podpořili z Modernizačního fondu. Menší fotovoltaiky byly mezi prvními, které čerpaly peníze z tohoto nového finančního nástroje, my v jejich podpoře pokračujeme. Je to jeden z mnoha dalších kroků, kterými cílíme na maximální snížení závislosti na fosilních palivech a ruských zdrojích,“ řekla ministryně Hubáčková.
31.05.2022

Soubor ke stažení: